Už i německá tajná služba přiznala, že Islámský stát falšuje videa

Světová média opět zasáhla velice překvapivá zpráva. Německá Spolková zpravodajská služba (BND) totiž odhalila, že propagandistické video Islámského státu z poloviny ledna, ve kterém dětský voják zabijí údajné ruské agenty, je padělek. "Můžeme vyloučit, že ti dva muži byli během pořizování videonahrávky skutečně zavražděni," říká nejmenovaný pracovník zpravodajské služby. Video bylo podle něj pořízeno zřejmě se záměrem pouze naverbovat další dětské bojovníky nebo zastrašit skutečné špiony.

Experti BND v dokumentu nazvaném Samé lži nebo co? prohlásili, že záznam z videa je zfalšovaný a zabití dvou údajných špionů nezachycuje. Podle nich mělo video naverbovat do organizace další bojovníky.

Islámský stát má dlouhou historii natáčení svých poprav ve studiu. Organizace zveřejňuje profeisonálně natočená videa, která se dost podobají i výše zmíněnému videu s ruskými špiony. Letos v únoru jsme ve článku s názvem Experti tvrdí, že video s popravou egyptských křesťanů bylo natočeno ve studiu uvedli následující:

Vlna videí Islámského státu s vraždami zajatců šokují celý svět a jsou využívána k šíření strachu a nenávisti. Jejich původ je ale dosti pochybný. Experti se totiž shodují - tato videa jsou natáčena přes zelené plátno někde ve studiu. Nově se to týká i videa s popravou 21 egyptských koptských křesťanů, které vyvolalo egyptské bombardování Libye a volání po mezinárodním zásahu v zemi. 

Experti našli v pětiminutovém klipu několik anomálií. Podle americké stanice Fox News byla část videa natočena přes zelené plátno a pozadí bylo přidáno později. „Manipulace jejich videí s vysokou produkcí se stalo běžnou,“ tvrdí Veryan Khanová, ředitelka organizace Terrorism Research & Analysis Consortium. Vraždy se podle Khanové staly ve studiu a pozadí bylo z jiného místa pravděpodobně v Zálivu v Sirtě.

Podle Khanové je nejjasnější chybou postava hlasatele. Je daleko vyšší než moře ze všech vzdáleností a jeho hlava je neúměrná. Teroristé ve filmu jsou vysocí 2,1 metru a stojí zhruba 0,6 metru nad svou obětí. To vše nasvědčuje tomu, že vraždy se odehrály ve studiu.

Tvrzení Khanové potvrdila i režisérka horových filmů Mary Lambertová. Ta rychle vyvodila, že video bylo upraveno. „Záběry, které jeví známky manipulace, jsou ty s vysokými teroristy a trpasličími křesťany,“ řekla. „Záběry teroristů zblízka na pláži jsou s největší pravděpodobností green screen,“ dodala.

Podivné osvětlení a stíny v lednovém videu s japonskými rukojmími naznačuje, že Islámský stát využívá pro své videa filmové triky. Experti tehdy také vyvozovali, že video muselo být nahráno ve studiu. Tímto se nám nabízí otázka: Kde jsou tato videa ve skutečnosti natáčena?

Další hřebík do rakve autenticity těchto videí s popravami přidala v srpnu 2014 mluvčí syrského prezidenta Bashara Asada Bouthaina Shaaban. Americký novinář James Foley, jehož poprava byla zveřejněna v srpnu 2014, byl unesen Svobodnou armádou Sýrie a prodán Islámskému státu. Popravčí na videu britským akcentem řekl, že ho zabije kvůli tomu, že americký prezident Barack Obama nařídil letecké útoky proti pozicím Islámského státu v Iráku. Asadova mluvčí tehdy řekla: „James Foley byl prvně zatčen Svobodu armádou Sýrie a pak prodán ISIS. Můžete si to zkontrolovat u OSN..James Foley byl zavražděn před rokem, ne teď, obrázky byly jen zveřejněny teď, byl ale zabit před rokem. Máme potvrzenou informaci, OSN tu informaci má také.“

Pokud ale popravčí říkal, že byl Foley popraven kvůli americkým leteckým útokům, nemohlo to být v roce 2013, protože USA začaly Irák bombardovat v roce 2014. Video tedy muselo být natočeno jindy, anebo za pomocí herců.

Zdroje: Aktuálně, Novinky.czSputnik
Foto: Screenshot z popravy japonských rukojmí

Komentáře

U tohoto článku nejsou žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste!

Související články